• صفحه اصلی
  • >
  • مصاحبه با آقای شهرام شیرزادی ” کاریکاتوریست”

مصاحبه با آقای شهرام شیرزادی ” کاریکاتوریست”

* لطفا خودتان را معرفی کنید؟

شهرام شیرزادی متولد ۱۳۵۱ تهران هستم.

* چه ایدهای باعث شد که تصمیم گرفتید کاریکاتوریست را انتخاب کنید و به آن بپردازید؟

به خاطر دارم در دوران کودکی دوربین خرابی داشتیم که از انباری خانه پیدا کرده بودم. آن را بر می‌داشتم و به کوچه می‌آمدم و به بچه‌ها می‌گفتم که ژست بگیرید تا عکستون را بگیرم بعد به آنها می‌گفتم صبر کنید تا عکستون را ظاهر کنم. بعد می‌رفتم خانه به همان شکلی که بچه‌ها ایستاده بودند شروع به طراحی می‌کردم و در عرض چند دقیقه نقاشی را کامل کرده و به عنوان عکس ظاهر شده به آن ها نشان می‌دادم که خیلی ذوق می‌کردند بدین طریق سال‌ها بعد به خاطر علاقه‌ام در رشته گرافیک به تحصیل پرداختم.

ضمناً در دوران هنرستانم استاد حك‏ىمزاده مرا در زم‏ىنه آموزش گراف‏ىك راهنما‏ى‏ى كرده بود و جا دارد از زحمات استاد بزرگوارم قدردان‏ى و‏ىژه‌اى را بنما‏ىم و هم‏ىنطور پدر و مادرم بهتر‏ىن مشوقم در ا‏ىن راه بوده است.

*  در کارتان از کدام یک از کاریکاتوریست‌های ایرانی و خارجی بیشتر تاثیر گرفتید؟

استادان و کاریکاتوریست‌های  خارجی: موردیلو، کینو، سباستین کروکر، مورت دراکو، سمپه، آراگون و فرانک میلر و از استادان و کاریکاتوریست‌های ایرانی: آقای جواد علیزاده، بهمن عبدی و استاد عربانی را می‌توانم نام ببرم که بیشترین تجربه را در این حرفه از آنان آموختم.

*  هدف و انگیزه مهمی که در طراحی کاریکاتور را موضوع مشکلات جامعه ناشنوایان، مد نظر داشتید چه بود؟

هدف از طراحی کاریکاتور این بود که مشکلات جامعه ناشنوایان را در معرض دید عموم قرار دهم تا آنان نیز با دیدی باز و موشکافانه به مشکلات ناشنوایان بنگرند و قدمی مثبت در حل معضلات آن بردارند که ضمن برگزار‏ى جلسه گفتگو با خانم اعتماد و اعضاى ه‏ىئت مد‏ىره و طرحى از مشكلات ناشنوا‏ىان توسط آقاى بهنود قطاعى، هدف خود را آغاز نمودم.

*  روش انجام کارهای شما چگونه است؟

ابتدا به موضوع طرح کاریکاتور فکر می کنم که جدید باشد بعد اتود، اسکیس می زنم، انتخاب و بعد اجرا.

*  در طراحی کاریکاتور از چه ابزاری استفاده میکنید؟

طراحی کاریکاتور به دو صورت انجام می شود. ۱- با دست ۲- با کامپیوتر

اگر در کارها عجله باشد از روش مصنوعی ( کامپیوتر ) استفاده می کنم. در غیر این صورت توسط مداد رنگی، جوهر و قلم از روش های سبکی مختلف استفاده کرده و سپس ایمیل زده و بعد چاپ می شود. که طراحی با دست ارزش بیشتری داشته و مردم بیشتر می پسندند.

* نظر شما در رابطه با برگزاری نمایشگاه کاریکاتور و نمایش آثار هنرمندان در جشنواره های داخلی و بینالمللی چیست؟

برگزاری نمایشگاه ها بسیار خوب است چرا که مردم با هنرها و معضلات جامعه بیشتر آشنا می شوند و همچنین هنرمندان از سبک های مختلف در طراحی کاریکاتور بهره می جویند چرا که هر کاریکاتور چه خارجی و چه داخلی، به روش سبک خود طراحی می کند و با برگزاری نمایشگاه ها می توانند از سبک های دیگر هنرمندان الهام گیرند.

*  چه ایدهای باعث شد که به عنوان کاریکاتوریست نخستین نمایشگاه کاریکاتور ناشنوا را برگزار کنید؟

به پیشنهاد كم‏ىته جوانان انجمن خانواده ناشنوایان ایران، برآن شدم تا مشکلات ناشنوایان را به تصویر بکشم که در این مدت ۳۰ تابلو کشیدم و بسیار خوشحال هستم که توانستم با همیاری و همکاری این انجمن نمایشگاه را برپا کنم.

*  برای افراد ناشنوایی که علاقمند هستند تا کاریکاتوریست برجسته و موفقی شوند، چه پیشنهاداتی دارید؟

برای فراگرفتن این حرفه باید آموزش ببینند و به علایق خود احترام قائل شده و آن را با پشتکار فراوان دنبال نمایند. با کاریکاتوریست های مختلف آشنا شوند و در کارها و سبک هایشان از آن ها کمک بخواهند. از جمله های کیهان کاریکاتور، طنز و کاریکاتور، ایران کارتون و … استفاده کنند. اطلاعات خود را بالابرده و از طریق اینترنت با کاریکاتوریست ها آشنا شوند.

* شغل اصلی شما چیست؟

من به مدت ۱۵ سال در صدا و سیما کارهایی را که به انیمیشن مربوط است مانند لی ات زدن، طراحی شخصیت، طراحی زمینه، طراحی استوری برد و کارگردانی را انجام می دهم.

در مجموعه خداوند لک لک ها را دوست دارد، مجموعه های پوتین و شقایق، افسانه مار دوش، ماجراهایی کودک عمو باغبان، حضرت محمد (ص)، قصه های غزاله و … فعالیت داشتم و در حال حاضر تنوع در گرافیک کار همیشه برایم جزء اصول اولیه بوده است.

*  کلام آخر و پیشنهاد به جوانان امروز؟

ایمان به خدا، اعتماد به نفس و هدف، لازمه رسیدن به موفقیت های والا می باشد.

همواره خدا را به یاد داشته و شکرگزار نعمت های او باشد. توانائی های خود را در نظر بگیرید و این را باور داشته باشید که ناشنوایی مانع از پیشرفت شما در پ‏ىشبرد اهداف تان نخواهد بود. همت کنید که ان شاا… به خواسته هایتان خواهید رسید. با آرزوی موفقیت برای همه شما عزیزان و دست اندركاران انجمن خانواده ناشنوا‏ىان ا‏ىران كه زم‏ىنه مصاحبه با ا‏ىنجانب را فراهم نموده ا‏يد.

مصاحبه كننده: فرناز جم و بهنود قطاعى