• صفحه اصلی
  • >
  • آموزش
  • >
  • تعریف رشته‌های فنی‌حرفه‌ای با توجه به نوع معلولیت دانش‌آموزان استثنایی

تعریف رشته‌های فنی‌حرفه‌ای با توجه به نوع معلولیت دانش‌آموزان استثنایی

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ضمن ارائه گزارشی از عملکرد حوزه آموزش و پرورش استثنایی طی ۴۰ سال اخیر پس از پیروزی انقلاب اسلامی به پرسش های مختلف خبرنگاران پیرامون جذب و شناسایی دانش آموزان با نیازهای ویژه، وضعیت معلمان استثنایی و برنامه‌های سال آتی این سازمان پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، وزارت آموزش و پرورش اقدام به برگزاری سلسله نشست‌های خبری برای معاونین خود در دهه مبارک فجر در باغ موزه دفاع مقدس کرده است که مجید قدمی در این نشست خبری با بیان اینکه انقلاب اسلامی، انقلابی فرهنگی است گفت: در نظام آموزشی باید روی عوامل حفظ این نظام تلاش کنیم تا بتوانیم آن را به اهداف و آرمان‌هایش نزدیک کنیم. دانش آموزان را باید با اسلام آشنا و مانوس کرده و طبق نیازهای امروز پاسخگوی جوانان و نوجوانان باشیم.

وی افزود: در نهادهای مختلفی که پس از انقلاب در اشاعه فرهنگ آن نقش داشتند، آموزش و پرورش از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و بیش از ۴۰ میلیون مخاطب دارد و پیام انقلاب باید از این طریق منتقل شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به تهاجم فرهنگی به عنوان محور عملیات دشمن گفت: در این بخش نهادهای فرهنگی باید در میدان حاضر باشند. با توجه به بروز بودن تکنولوژی‌ها، پیام دشمن به راحتی وارد همه خانواده‌ها می‌شود و ما باید مراقب نسل جوان باشیم و تربیت اسلامی را بدرستی برایشان تبیین کنیم.

قدمی ادامه داد: مدرسه در کنار آموزش به خانواده‌ها می‌تواند آنها را هم به کمک بگیرد. باید از پتانسیل خانواده‌ها به خوبی استفاده کنیم. انقلاب در شرایط سخت به راه خود ادامه داده و با این حال توانسته بسیاری از مشکلات را حل کند.

وی با بیان اینکه بخشی از دانش آموزان به لحاظ جسمی با دیگران متفاوت‌اند و باید برنامه‌های ویژه برای آنها داشته باشیم گفت: قبل از انقلاب مدرسه باغچه‌بان و سه چهار مدرسه برای نابینایان دایر بود و جمع دانش آموزان استثنایی حدود ۸۰۰۰ نفر بود در حالی که باید ۷۵ هزار نفر در مدارس می‌بودند. امروز جمعیت تحت پوشش ما ۱۵۰ هزار نفر است و بیش از ۱۰۰۰ درصد رشد داشته‌ایم. البته قبل از انقلاب هم معلول داشتیم اما به آنها توجه نمی‌شد و آن طور نبوده که معلول‌زایی اتفاق افتاده باشد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: قبل از انقلاب ۱۶۲ مدرسه مخصوص دانش آموزان استثنایی داشتیم اما اکنون ۲۳ هزار پرسنل در ۵۶۴ مدرسه داریم. بیش از ۲۴ مرکز شبانه‌روزی راه‌اندازی کردیم و به مناطق محروم توجه کردیم.

قدمی با اشاره به اینکه سازمان آموزش و پرورش استثنایی از سال ۷۶ تا انتهای ۸۴ حدود ۸۰۰ مدرسه ساخت گفت: گروه‌های تحت پوشش را نیز افزایش دادیم و دانش آموزان اختلالات جسمی حرکتی و اختلالات عاطفی و اوتیسم، اختلالات یادگیری نیز تحت پوشش قرار گرفتند.

وی افزود: نزدیک به هزار میلیارد تومان اعتبار آموزش و پرورش استثنایی در سال جاری برای ۱۵۲ هزار نفر است و می‌توان گفت میانگین ۷.۵ تا ۸ میلیون تومان برای هر دانش آموز هزینه می‌شود. تا کنون ۱۷ هزار پرونده در طرح خدمات حمایتی داشتیم و بیش‌از ۱۰ هزار دانش آموز از طرح خدمات حمایتی استفاده کردند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه برنامه‌های متعددی را پیش می بریم و طرح عادی سازی و تلفیق از برنامه‌های اصلی ماست گفت: ۷۳ هزار نفر در سیستم تلفیقی فراگیر در حال تحصیل‌اند. بیش از صد دانش آموز اوتیسم را در کنار دانش آموزان عادی قرار دادیم.

قدمی با بیان اینکه قصد داریم معلولیت بچه‌ها را به فرصت تبدیل کنیم گفت: دانش آموزان نابینا در حس شنوایی قدرت دارند و تلاش می‌کنیم رشته‌های مرتبط چون موسیقی را برای آنها توسعه دهیم. آموزش کامپیوتر از طریق حس لامسه را نیز برای آنها دنبال می‌کنیم. رشته‌های ناشنوایان را نیز به سمت فنی و حرفه‌ای بردیم که برق، راه و ساختمان، کامپیوتر و خیاطی از این جمله‌اند.

وی ادامه داد: امسال ۳۵۰ نفر قبولی در دانشگاه داشتیم. در مجموع آموزش و پرورش استثنایی به سمت آموزش‌های حرفه‌ای حرکت کرده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه بودجه سال آینده سازمان ۱۶۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است گفت: بودجه امسال ۱۳۵ میلیارد تومان بود و فعلاً تخصیص پایینی داده شده و درخواست داریم سازمان برنامه در این زمینه ویژه عمل کند، به خصوص در زمینه ایاب و ذهاب. بودجه سال آتی ۲۰ درصد رشد دارد اما برخی هزینه‌های ما چون ایاب و ذهاب ۳۰ تا ۷۰ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: امسال ۴۰ میلیارد تومان برای ایاب و ذهاب پیش بینی می‌کردیم اما همین امسال قراردادها با ارزش حدود ۷۰ میلیارد تومان بسته شده است در حالی که الان ۱۵ میلیارد تخصیص داده‌اند و اکنون ۳۰ میلیارد تومان در همین بخش کسری داریم.

قدمی درباره مدارس ویژه اوتیسم نیز گفت: سیاست ما این است که در هراستان حداقل دو مدرسه دخترانه و پسرانه اوتیسم داشته باشیم.
۲۸۰۰ فرد شناسایی شده اوتیسم داریم. هر بچه‌ای را تشخیص دادیم که می‌تواند آموزش بگیرد و توانایی تحصیل دارد زمینه تحصیلش را فراهم کردیم اما عمده آنها خارج از نظام آموزشی قرار می‌گیرند و بهزیستی باید به کمک بیاید.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: دانشگاه‌ها در زمینه تربیت معلم دانش آموز اوتیسم خوب عمل نکرده‌اند و خودمان این کار را در دوره‌های آموزشی انجام داده‌ایم و کتب آموزشی مربوط در حال تولید است. زمینه تحصیل دانش‌آموز اوتیسم با بهره هوش عادی را در مدارس عادی فراهم کرده‌ایم. عمدتاً شهرهای بزرگ مدارس اوتیسم دارند؛ در ۲۲ استان مدارس خاص را ایجاد کرده‌ایم و در ۹ استان در دست اقدام است. پیش بینی ما این است این ۹ استان را نیز تا سال ۱۴۰۰ پوشش دهیم.

وی با اشاره به وجود آسیب‌هایی چون پنهان کاری، طرد افراطی و توجه افراطی در خانواده‌های دارای فرزند استثنایی عنوان کرد: بیش از ۲۵۲ هزار و ۸۶۸ نفر از اعضای خانواده‌ها در یک سال تحت آموزش‌های ما قرار گرفته‌اند که ۳۰ هزار نفر از پدرها بوده‌اند. عنصر آموزش خانواده را اصل قرار دادیم و از معلم‌ها نیز خواسته‌ایم به دانش آموزان آموزش‌هایی برای حضور در سطح جامعه ارائه دهند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

۱۳۹۷/۱۱/۱۵