کتاب های درسی برای ناشنوایان مناسب سازی می شود

تهران- ایرنا- معاون برنامه‌ریزی آموزشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: مناسب سازی کتاب های درسی برای ناشنوایان در تمام دروس در دستورکار است و در نخستین گام درس افزار فارسی پایه اول دبستان با استفاده از زبان اشاره آماده سازی می شود که در مهر ۹۸ قابل بهره برداری خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محسن غفوریان روز سه شنبه در نشست خبری هفته جهانی ناشنوایان (اول تا هشتم مهرماه جاری) افزود: در تلاش هستیم برای سایر کتب نیز این مناسب سازی را انجام دهیم؛ استفاده از ابزار متفاوت برای آموزش کیفی این دانش آموزان از جمله زبان اشاره از دیگر سیاست های سازمان آموزش و پرورش استثنایی است که تلاش داریم کتاب درسی دانش آموزان با آسیب ناشنوایی را متناسب کنیم.
وی اضافه کرد: در حوزه آموزش و توانبخشی کودکان و دانش آموزان با آسیب شنوایی، پنج هزار و ۸۴۵ نفر در مدارس ویژه و هشت هزار و ۸۶۲ دانش آموز در مدارس عادی در کنار سایر دانش آموزان تحصیل می کنند.
غفوریان ادامه داد: بیشترین گرایش در سازمان آموزش و پرورش استثنایی بعد از پایان دوره ابتدایی به سمت مدارس فنی و حرفه ای و کار و دانش است. در حال حاضر ۸۶۲ دانش آموز با آسیب شنوایی در ۶۸ هنرستان کار و دانش و هشت هنرستان فنی و حرفه ای در ۱۴ رشته مشغول تحصیل و فعالیت هستند.
معاون برنامه‌ریزی آموزشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: سیاست سازمان آموزش و پرورش استثنایی فراگیرسازی است به آن معنا که شرایطی به وجود آوریم که دانش آموزان دارای معلولیت در کنار سایر دانش آموزان تحصیل کنند که در این زمینه صد در صد موفق نبوده ایم اما نسبت به پنج سال پیش وضعیت بهتر شده است.
غفوریان افزود: مناسب سازی و پشتیبانی از دانش آموزان با معلولیت توسط معلمان پشتیبان در دستور کار سازمان آموزش و پرورش استثنایی است. هشت هزار و ۸۶۲ معلم پشتیبان در مدارس عادی فعالیت دارند. همچنین آموزش معلمان برای ما مهم است و بسته های آموزشی برای معلمان به ویژه معلمان مدارس پذیرا در دستورکار قرار دارد.
معاون برنامه‌ریزی آموزشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: تعلیم مدرس زبان اشاره برای آموزش این زبان در سطح مدارس عادی و ویژه را از سال ۹۶ آغاز کردیم و ۴۵۲ هزار و ۶۱۸ ساعت آموزش زبان اشاره به معلمان مدارس ویژه داشته ایم.
غفوریان افزود: در سال ۹۷ نیز آموزش زبان اشاره حتی برای والدین در دستور کار قرار دارد. مداخلات به هنگام در مراکز پیش دبستانی در مدارس سازمان آموزش و پرورش استثنایی وجود دارد و محتوای آموزشی خاصی برای کودکان کمتر از چهار سال آماده شده و در اختیار مراکز استانی قرار گرفته است.
وی به طرح خدمات حمایتی اشاره کرد و گفت: ارائه خدمات در بخش های مختلف از جمله تجهیزات توانبخشی، دارویی و آموزشی نیز در دستور کار است.

* ۸۳ مرکز خانواده و کودک ناشنوا در کشور فعالیت دارد
مدیرکل مراکز توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور گفت: ۸۳ مرکز خانواده و کودک ناشنوا در ۳۱ استان کشور فعالیت دارند که این مراکز نیازمند توسعه هستند و از توسعه آنها نیز حمایت می کنیم.
راضیه صفاری فرد افزود: در این مراکز خدمات توانبخشی قبل و بعد از کاشت حلزون و فراگیرسازی ارائه می شود که خانواده ها در آن مشارکت فعالی دارند و حضور خانواده در کنار کودک می تواند در توانبخشی کمک کننده باشد.
وی اظهار داشت: هدف نهایی این مراکز ورود کودک به مدارس عادی بوده است. برای ورود کودکان ناشنوا و کم شنوا به مدارس عادی تا ۹۰ درصد موفق بوده ایم.

*۲۰ هزار نفر در نوبت دریافت سمعک
مدیرکل مراکز توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور گفت: برای تامین سمعک ناشنوایان و کم شنوایان به دلیل افزایش نرخ ارز با مشکلاتی روبرو بودیم که در این زمینه مکاتباتی با دفتر تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت داشتیم تا سمعک را جزو کالاهای اساسی گروه یک ببینند که این اتفاق افتاد و اکنون به دنبال آن هستیم تا باتری سمعک نیز جزو این دسته از کالاها قرار گیرد.
صفاری فرد افزود: همچنین مکاتبات مختلفی جهت کوتاه کردن فرآیند ترخیص کالاهای کمک توانبخشی از گمرک داشتیم.
وی گفت: سالانه ۱۷ هزار سمعک رایگان در اختیار مددجویان خود قرار می دهیم که در حال حاضر ۲۰ هزار نفر در نوبت داریم اما برای کاشت حلزون پشت نوبت نداریم.
وی یادآور شد: شعار هفته جهانی ناشنوایان استفاده از زبان اشاره است و پیگیر آن هستیم که این زبان از طریق مراجع قضایی به رسمیت شناخته شود.

* زبان اشاره باید به رسمیت شناخته شود
اکرم سلیمی مدیرعامل انجمن خانواده ناشنوایان نیز در این نشست گفت: زبان اشاره در ایران به رسمیت شناخته نشده و در قانون جامع حمایت از معلولین نیز نیامده است درحالی که ایران به کنوانسیون حمایت از حقوق معلولان پیوسته است.
وی افزود: آموزش در مدارس باید طبق زبان اشاره رسمی انجام شود. ناشنوایی یک معلولیت پنهان و پیچیده است؛ در جامعه امروز ایران ناشنوا نمی تواند یک زندگی عادی داشته باشد چراکه لازمه آن ارتباط کلامی است. لب خوانی نیز مشکلات خاص خود را دارد و باید شرایط آن فراهم باشد.
سلیمی گفت: زبان شناسان ۴۰۰ سال است که به زبان بودن زبان اشاره پی برده اند و حتی افغانستان در قانون خود این زبان را به رسمیت می شناسد و در کشورهای منطقه تنها ایران آن را به رسمیت نمی شناسد.
وی افزود: اگر زبان اشاره به رسمیت شناخته شود مترجمین زبان اشاره می توانند از حقوق و مزایای مترجمان استفاده کنند؛ برای نمونه یک ناشنوا دستگیر شد و بعد از سال ها به بی گناهی او پی بردند که اگر زبان اشاره در کشور به رسمیت شناخته شده بود، این اتفاق پیش نمی آمد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

۱۳۹۷/۰۷/۰۳